Begroting 2020

Programma 3 Aantrekkelijk en Concurrerend

Doel 3-5 Vraag en aanbod wonen, werken en voorzieningen in balans

Doel 3-5 Vraag en aanbod wonen, werken en voorzieningen in balans

Doel en beoogd maatschappelijk effect?

In deze periode van economische groei is de vraag naar woon- en werklocaties groot. De provincie wil zorgvuldig omgaan met de schaarse ruimte, bedrijfslocaties realiseren die de vitaliteit en kracht van het bedrijfsleven versterken en komen tot levendige en gezonde centra. Een goede balans van vraag en aanbod van werklocaties (bedrijventerreinen, kantoren, detailhandel) is hiervoor een basisvoorwaarde. Op dit moment is er een (kwalitatieve en kwantitatieve) onbalans tussen vraag en (plan)aanbod. Dit leidt enerzijds tot ongewenste leegstand en een overschot aan onbenutte plancapaciteit en anderzijds tot tekorten aan sommige specifieke categorieën werklocaties en/of op specifieke locaties. Dit draagt niet bij aan een gezond en krachtig bedrijfsleven en leidt tot verslechtering van het vestigingsklimaat en de leefkwaliteit.
De provincie voorziet op regionaal niveau, samen met gemeenten, marktpartijen en woningbouwcorporaties, in voldoende en passende woningen voor de verschillende doelgroepen, waaronder vergunninghouders en arbeidsmigranten. Hierbij gaat de voorkeur uit naar nieuwe woningbouw binnen bestaand stads- en dorpsgebied met hoogwaardig openbaar vervoer. De provincie is terughoudend over het toevoegen van nieuwe woningbouwlocaties buiten bestaand stads- en dorpsgebied en vraagt om de gevoeligheid voor bodemdaling van een gebied zichtbaar mee te wegen.
De provincie heeft de ambitie om alle woningen in Zuid-Holland in 2035 CO2-neutraal en vóór 2050 zo ingericht en ingepast te laten zijn dat deze de klimaatveranderingen aan kunnen mits dit de woningbouwopgave niet vertraagd. Nieuwe woningen dragen bij aan een aantrekkelijke woon- en leefomgeving in Zuid-Holland. Nieuwe woningen zijn energie-neutraal of leveren energie en zijn toegerust op de gevolgen van klimaatverandering (heftige regenbuien, perioden van droogte en hittestress) en bodemdaling. Gemeenten maken, in samenspraak met de provincie, regionale woonvisies (met daarin een paragraaf met betrekking tot de huisvesting van arbeidsmigranten) en regionale woningbouwprogramma's waarin bovengenoemde doelstellingen zijn uitgewerkt.

Het nieuwe college 2020-2023 zorgt voor nieuwe impulsen en stimulansen. Deze worden niet verwerkt in deze Begroting 2020, die daaraan vooraf gaat.
Begin 2020 zal een eerste gewijzigde begroting worden opgesteld, waarin bij dit doel de bedoelde aanpassingen zullen zijn verwerkt.

Wat gaan we doen om deze effecten te bereiken?

  • Stellen van ruimtelijke kaders om vraag en aanbod in balans te brengen en nieuwe ontwikkelingen zoveel mogelijk te leiden naar de juiste plek.
  • Stimuleren van regionale afstemming.
  • In samenspraak met regio’s de regionale woonvisies actueel houden en hierbij ook de informatie van de Woonbarometer benutten.
  • Samen met het Nationaal Programma Rotterdam Zuid (NPRZ), gemeente Rotterdam en het Rijk een financieel instrument ontwikkelen om een evenwichtigere spreiding van sociale woningbouw over de Rotterdamse regio te stimuleren.
  • Bijdragen aan het verminderen van leegstand van kantoren en detailhandel (onder andere door omvorming en herbestemming) door pilots, subsidieregelingen en kennisdeling.
  • Bijdragen aan de verbetering van de kwaliteit en het duurzaam functioneren van bedrijventerreinen.
  • Bijdragen aan het levendig en leefbaar maken en houden van centra van steden en dorpen.
  • Monitoren van de leegstand en de balans tussen vraag en aanbod.
  • Toezicht houden op gemeentelijke huisvestingsverordeningen.
  • Toezicht houden op de huisvesting van vergunninghouders.
  • Zie verder ook doel 3-3 ‘’Beter benutten bebouwd gebied’’.

Werklocaties
De provincie wil zorgvuldig omgaan met de schaarse ruimte, bedrijfslocaties realiseren die de vitaliteit en kracht van het bedrijfsleven versterken en komen tot levendige en gezonde centra. Een goede balans van vraag en aanbod van werklocaties (bedrijventerreinen, kantoren, detailhandel) is hiervoor een basisvoorwaarde. Op dit moment is er een (kwalitatieve en kwantitatieve) onbalans tussen vraag en (plan)aanbod. Dit leidt enerzijds tot ongewenste leegstand en een overschot aan onbenutte plancapaciteit en anderzijds tot tekorten aan sommige specifieke categorieën werklocaties en/of op specifieke locaties. Dit draagt niet bij aan een gezond en krachtig bedrijfsleven en leidt tot verslechtering van het vestigingsklimaat en de leefkwaliteit. Voor dit onderwerp wordt meerjarig (tot 2023)
€ 1 mln per jaar ingezet. Met dit budget wordt een actieve bijdrage geleverd, wordt dit gemonitord en worden op locaties concrete acties uitgevoerd.

Instrumentarium

  • Concrete acties in gebieden en op locaties, zoals ontwikkeling A12 corridor, gebiedsvisie en actieplan bedrijventerrein Nieuw-Reijerwaard, toekomstige ontwikkeling Rivium in Capelle etc.
  • Uitvoering actieplan detailhandel. Na de discussie met PS hierover, waarin zij richting hebben gegeven, is budget vereist voor structurele uitvoering voor versterking van winkelcentra.
  • Kosten voor inkoop van data voor monitoring, onderzoek en behoefteramingen op het gebied van werklocaties.

Beoogd effect
Balans in vraag naar en aanbod van werklocaties, tegengaan van leegstand, behoud van voldoende ruimte voor werkgelegenheid op de goede plekken, versterking van de economische clusters en een bijdrage leveren aan de woningopgave door transformatie van leegstaande reguliere detailhandel en kantoren.

Provinciale bijdrage Nationaal programma Rotterdam Zuid (NPRZ)

De spreiding van het aanbod sociale woningen is onevenwichtig verdeeld over de Rotterdamse regio. De regio- gemeenten werken nu aan nieuwe woningmarktafspraken die moeten leiden tot betere verdeling van het aanbod aan sociale woningen. Binnen de regio kent de stad Rotterdam en met name Rotterdam-Zuid een zeer hoog percentage sociale woningbouw (78%), hetgeen de leefbaarheid en sociale cohesie op Zuid onder druk zet. Met het Nationaal programma Rotterdam Zuid (NPRZ) werken Rijk, gemeente, onderwijs, zorginstellingen en bedrijfsleven aan het wegwerken van de achterstanden van de bewoners en op het verbeteren van het leven op Zuid. Het Rijk heeft de gemeente Rotterdam voor het NPRZ € 130 mln toegezegd in het kader van de zogenaamde Regiogelden (Regeerakkoord). De gemeente zelf legt ook € 130 mln in. Een groot deel van dit bedrag is bestemd voor verbetering van de woningvoorraad.
Aan de provincie Zuid-Holland is een bijdrage van € 4 mln gevraagd voor het inzetten van een instrument om een betere verdeling van het aanbod van sociale woningen binnen de regio te stimuleren.

Human Capital
Om de volgende stap in de uitwerking en uitvoering van de Human Capital Agenda, die samen met de Economic Board Zuid-Holland wordt ontwikkeld, te kunnen zetten zijn in de Begroting 2019 extra middelen ad € 1 mln ingezet in de vorm van tijdelijke formatie of externe inhuur, en in de vorm van procesmiddelen voor een toekomstige uitvoeringsorganisatie. Dit loopt door in 2020. Het nieuwe college 2020-2023 zal hier naar verwachting extra middelen aan toevoegen voor de nieuwe periode. Dit is echter nog niet verwerkt in deze begroting.

Welke instrumenten zetten we hiervoor in?

Overzicht reserves

Bijdrage Verbonden partijen

De kerntaak van ROM-Drechtsteden ligt bij de fysieke gebiedsontwikkeling, dat wil zeggen modernisering van en gronduitgifte op bedrijventerreinen, ter bevordering van de economie en werkgelegenheid. De Drechtstedengemeenten en de provincie zijn aandeelhouder en hebben zeggenschap over inzet van de kapitaalbijdragen.

Lasten en baten
Lasten € 20.039
Baten € 800
Reserves
Toevoeging aan reserves € 0
Onttrekking aan reserves € 5.205

bedragen × 1.000