Begroting 2020

Programma 3 Aantrekkelijk en Concurrerend

Doel 3-3 Beter benut (bebouwd) gebied

Doel 3-3 Beter benut (bebouwd) gebied

Doel en beoogd maatschappelijk effect?

Steden en dorpen zijn de afgelopen tientallen jaren enorm gegroeid ten koste van de landelijke gebieden daarbuiten. De provincie wil daarom vooral bouwen binnen het bestaande bebouwde gebied. Op deze wijze gaan we zuiniger om met de schaarse ruimte. Een andere reden om dit te doen, is dat de steden steeds belangrijker zijn geworden als motor van de economie. De provincie wil de kwaliteit van het stedelijk gebied daarom verbeteren door het nóg aantrekkelijker maken om daar te wonen en te werken. Dit kan door te bouwen nabij knooppunten van openbaar vervoer, zoals treinstations. Ook kunnen leegstaande gebouwen en verwaarloosde gebieden opnieuw gebruikt worden, (vaak) voor een nieuwe functie. Het is niet de bedoeling dat de steden aaneengroeien tot één grote metropool. De verschillen tussen en binnen de steden zijn juist een belangrijke kwaliteit. Bruisende binnensteden zijn even belangrijk als rustige woonwijken.
Ook zijn er plekken nodig waar functies elkaar kunnen versterken, broedplaatsen voor vernieuwende bedrijven.
De wijze en de schaal waarop dit gebeurt is per stad verschillend. De steden zijn onderling verbonden en vormen als het ware een netwerk. De provincie zet in op het verbeteren van dit netwerk.
Voorwaarden voor nieuwe ontwikkelingen zijn dat ze duurzaam zijn en inspelen op klimaatverandering en nieuwe vormen van energie.
Bovenstaande verstedelijkingsstrategie is een wijziging ten opzichte van de “traditionele” verstedelijking en dus een opgave die veel inzet van de provincie en een goede samenwerking met onze partners vraagt.
In dit kader is de implementatie Omgevingswet ook van belang. Doel is de provinciale organisatie samen met de bestuurlijke partners voor te bereiden op de invoering van deze wet per 2021. De wet beoogt minder regels voor burgers en initiatiefnemers, bundelt regelgeving, zorgt voor eenduidige instrumenten, kortere procedures en een landelijk digitaal stelsel dat randvoorwaardelijk is voor de invoering.

Wat gaan we doen om deze effecten te bereiken?

  • Wij voeren overleg met gemeenten en adviseren gemeenten over nieuwe plannen voor woningbouw, bedrijventerreinen en andere stedelijke ontwikkelingen. Bij de beoordeling van ruimtelijke plannen gaan wij na of voldoende rekening is gehouden met ons beleid voor het beter benutten van het bebouwde gebied. Wij zorgen ervoor dat ons (omgevings)beleid actueel blijft, zodat wij kunnen inspelen op nieuwe ontwikkelingen.
  • De verstedelijksstrategie in bestaand stedelijk gebied vraagt een aanpak die de woningbouwopgave integraal koppelt aan andere maatschappelijke doelen: voldoende en betaalbare woningen,een goede bereikbaarheid met alle modaliteiten, verduurzaming van het energienetwerk, aanpassing aan klimaatveranderingen, innovatie van de economie, en behoud van goede stad-land relaties. Door het versterken van de samenhang tussen economische clusters, een goede koppeling van woning- en arbeidsmarkt en verbetering van de leefomgeving zal de kracht van het stedelijk netwerk toenemen (toename agglomeratiekracht) in de Zuidelijke Randstad en daarmee de economische groei.

Tegelijkertijd is juist in stedelijke gebieden waar ruimte schaars is, het bouwen van woningen extra ingewikkeld. Gezien de verwachte behoefte aan nieuwe woningen voor de komende jaren heeft elke stad en elk dorp in Zuid-Holland een bouwopgave. Tot 2025 zijn er genoeg plannen in Zuid-Holland. Voor de periode na 2025 moeten er voldoende haalbare plannen ontwikkeld worden. Om aan de woningbehoefte te kunnen voldoen zal de komende jaren de bouwproductie in bestaande plannen versneld moeten worden. Wij dragen bij aan het versnellen van de realisatie door:

    • Inzet ‘vliegende brigade’ (extra capaciteit en expertise bij gemeenten);
    • Vereenvoudigen en flexibiliseren regionale programmering woningbouw;
    • Eén aanspreekpunt voor snellere besluitvorming bij complexe locaties;
    • Kennis beter delen over bouwen binnen bestaand bebouwd gebied, zoals over parkeren, klimaat, flexwonen en leegstand
  • Inzet Toolbox Slim Ruimtegebruik (aanpak leegstand en hulp bij ontwikkeling van woon-werkmilieus) blijven wij toepassen en zal een onderdeel zijn van de verstedelijkingsstrategie en transformaties.
  • De provincie sorteert voor op de Omgevingswet via drie sporen:
  1. Actief volgen en beïnvloeden van het wetstraject en het landelijke digitale stelsel Omgevingswet;
  2. Intern voorsorteren door ontwikkelen kerninstrumenten en leren werken in de geest van de wet;
  3. Regionaal samenwerken met bestuurlijke partners. Met de vijf regionale netwerken wordt actief samen opgetrokken. Gezamenlijke thema’s zijn digitale gegevensuitwisseling, lokaal grensoverschrijdende opgaven, afstemming kerninstrumenten en veranderopgave.

Welke instrumenten zetten we hiervoor in?

Overzicht reserves

Bijdrage Verbonden partijen

De ontwikkeling van enkele transformatiegebieden draagt bij aan de economisch veerkrachtige en duurzame topregio. Eén van die gebieden is de Zuidplaspolder. De gemeenschappelijke regeling ‘Grondbank RZG Zuidplas’ is eigenaar van aanzienlijke grondposities in dat gebied. Wij nemen deel aan de grondbank, om zo mede sturing te kunnen geven aan de gewenste ontwikkeling.

In het kader van de gebiedsontwikkeling Zuidplaspolder is met de betrokken gemeenten intensief overleg geweest om te komen tot een nieuw ontwikkelperspectief. De gemeente Zuidplas heeft het initiatief genomen door een concept ontwikkelingsvisie op te stellen en voor verrijking vrij te geven.

Lasten en baten
Lasten € 17.727
Baten € 0
Reserves
Toevoeging aan reserves € 0
Onttrekking aan reserves € 5.733

bedragen × 1.000